Zdroj: Pinterest

Udržitelná móda 

Co tento pojem vůbec znamená? Co si pod ním představit? Dnes již existuje tolik dohledatelných materiálů a diskuzí okolo tohoto tématu, že jsme z toho spíše zmatení… Kam tedy směřovat pozornost?

Pojďme si na začátek říci, co udržitelná móda znamená? Udržitelná móda v podstatě zahrnuje všechny tyto témata:

  • Eco Fashion – respektování ekologických podmínek

  • Ethical Fashion – respektování etických podmínek

  • Slow Fashion – upcycling & recycling (výroba oblečení ze zbytkových materiálů nebo oblečení z druhé ruky)

100% sustainable?

To, že je móda druhým nejšpinavějším průmyslem hned po tom ropném je nám všem už jasné.  Je ale vůbec možné být na stopro sustainable?  Buďme k sobě upřímní.  I přes mnoha inovativních pokroků v módním průmyslu, je ještě pořád těžké být stoprocentně udržitelní. Módní značky by se měly inspirovat cirkulární módou, zaměřit se na šetrné výrobní procesy, vylepšit podmínky pracovníků, umožnit jim vzdělávání v této tématice a snažit se respekotvat přírodu.

Jakou roli tedy může sehrát cirkulární ekonomika ve světě módy, která si čím dál tím vice uvědomuje nutnost změny? 

Můžeme si pod ní představit paletu různých přístupů a vlastnostní. Pro některé aktéry je důležitý již zmíněný ekologický způsob výroby a volí například cestu uvědomělé spotřeby či prodlužování životnosti výrobků, pro jiné je velmi důležitá etická otázka celého procesu.

Více a více módních velikánů se zapojuje do systému udržitelnosti a přispívají tak k ozdravení planety. Ani POP v tomto ohledu není pozadu.

100_ sustainableZdroj: Pinterest

Slow Fashion

Už jen tím, že jsme outletové centrum jedeme na vlně slow fashion. Nejedná se přímo o nákup z druhé ruky, ale určitě si zaslouží pozornost i produkty, tak zvané ”dead stock” produkty, které zůstaly v mnoha kusech nedotčeny na skladech obchodů fast fashion, a které se pravděpodobně již neprodá, jelikož již není TÍM módním hitem. Zde musíme ale podotknout, že se určitě nejedná o model, který by vyšel z módy, nýbrž o kousek, který nesplňuje již ”fastfood stravování”, chceme-li není tím HOT trendem.

V tomto případě POP tyto produkty s láskou vítá a nabízí je dál klientům, kteří nejenže hledají cenově dostupnější kousky, ale kteří si přejí se podílet alespoň z části na tomto procesu slow fashion.

A jaký je rozdíl mezi hot trendem a trendem? Trendy jsou kapitola sama o sobě a tak si nechme toto téma na příště. Nicméně pojďme si vysvětlit alespoň v rychlosti co to ten HOT trend je.

Horký trend se řadí do kategorie fast fashion a může být trendy a chtěný jen po omezenou dobu, a to mezi 6.-8. týdny. Nemusíte se tedy bát, kousky, které se do POP dostanou jsou tedy v průběhu roku stále ještě vice než IN☺.

Navíc u nás najdete i obchody, které pracují na strategiích k dosažení udržitelnosti, a těmi jsou:
 

Nike, značka, která si svou iniciativou MOVE to ZERO snaží chránit budoucnost sportu

Adidas, značka, která před lety představila úplně první tenisky vyrobené z plastů vylovených ze světových oceánů

Desigual, značka která svými kolekcemi nepodporuje jen spolupráci s přednostními designéry, ale také tvoří nově udržitelné kolekce, jako je FEELS GOOD

Ecco, značka, který díky svým inovativním technologiím DriTan TM značně šetří množství vody a je o krůček blíže k větší udržitelnosti

Vermont Group, která nabízí udržitelnou značku Odd Molly, produkty ze 100% organické bavlny

Benetton, značka, která dbá při výrobě, aby bylo eliminováno co nejvíce chemických substancí a velmi silně se angažuje u Greenpeace a Fashion Transparency Indexu

Alpine Pro, značka, která podporuje zásady fair trade, k výrobě oděvů používá ekologicky vyráběné materiály z prvotřídních bavlněných vláken, zpracovaných speciální technologií šetrnou k přírodě FINE COTTON, nebo materiál vyrobený z odpadů kávy nazvaný COFFEE

A spoustu dalších…

A jak můžete přispět k udržitelnosti právě vy?

Určitě tím, že se zamyslíte nad otázkami jakým způsobem konzumujete. Není vždy nutností mít 60 párů bot a narvané skříně, ale ani minimalista si s s 20-ti kousky ve svém šatníku pravděpodobně celoročně nevystačí…určitě se ale i my všichni můžeme inspirovat jinými, ať už influencery pro nalezení svého osobitého stylu, blogery, kteří se o cirkulární módu zajímají, a nebo technikou Marie Kondo, která vám pomůže vyčistit nejen šuplíky, ale i hlavu. Navíc se zbavíte nadbytečných věcí, které vám již neslouží, a které mohou najít svého nového majitele. Ať už si ho nový majitel vyloví v ”sekáči” nebo v textilním kontejneru☺.

Já osobně vidím inspiraci v sebepoznávání svého módního stylu. Když ho totiž známe, tak umíme zacílit, které kousky jsou pro nás opravdu potřebné, a které jsou jen impuls nynějšího vnějšího vlivu: jste naštvaní například šéfa nebo vás právě vytočila nejlepší kámoška? A jde se nakupovat☺. V těchto záchvatech vzteku vyberete cokoli: ano, ikdyž vám to je malé, velké…prostě nesedící!:) A pak se divíte, když nemáte co na sebe i přes plné skříně.

JAKZdroj: Pinterest

A jak tedy zjistit svůj osobitý styl?

Módní Osobnost

Každý z nás si položme otázku: Mohu mít módní styl, aniž bych si kupovala tunu oblečení? Již jsme se v našich předchozích článcích zmiňovali, jaké Posvátné desatero, byste měli mít ve vašich šatnících, které naleznete ZDE.

Cílem je mít k dispozici opravdu nadčasové kousky, ze kterých můžete vykouzlit až 3 outfity. A o tom to v podstatě je! Také zbožňujete, když vám vaše kolegyně řekne, ty máš zase něco nového viď? Kde jsi to koupila? A vy víte, že jste docílila tohoto staro-nového looku právě malinkou obměnou v podobě nějakého doplňku či jen změnou topu.

V našem článku Čas na jarní detox šatníku naleznete také pár rad, jak naložit se svými věcmi a to vytvořením 4kupiček, které si pojmentujete takto:

  • ❤LOVE

  • MAYBE

  • NOT MY STYLE (ANYMORE)

  • THROW AWAY

Postačí vám tužka a barevná lepítka a můžete se u toho se svými přáteli i výborně nasmát…

V neposlední řadě pořádáme worskhopy, kde můžete poznat svůj styl a od toho poté následovat další zmíněné kroky výše. Mrkněte i na tento článek, který vás může v mnohém inspirovat. 

Kromě rozumného nakupování je i správná volba materiálu velmi důležitá. Správná volba udržitelné materiálu může totiž velmi pomoci naší planetě. Připravili jsme pro vás rychlý přehled materiálů, abyste se v něm dokázali jednoduše zorientovat. Textilní vlákna můžeme podle jejich původu dělit na chemická, jako jsou viskóza, nylon, silon či polyester, spandex, akryl a syntetické vlákna, které vznikly z ropy. Další skupinou jsou vlákna přírodní jako jsou bavlna, len, konopí či vlna alpaca, hedvábí a bambus. 
 

A co se považuje za nově udržitelné materiály? 

Jsou to určitě recyklovaný polyester (rPet), veganská kůže, piňatex, ale i konopí, recyklovaná textílie, econyl, tencel lyocell, tencel modal, cupro a organická bavlna.

NOVEUDRZAZdroj: Pinterest

Pokud vás jejich zpracování zajímá, níže se o procesu výroby dozvíte více:

https://prevlikarna.cz/udrzitelne-vs-neudrzitelne-materialy/

https://lesgoodies.com/pages/udrzitelne-materialy


A pokud vás zajímá všeobecně sustainable tématika, ZDE vám doporučujeme 10 bloggerů, kteří s ní pracují.